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52 Wochen sind ein Jahr

Director: Richard Groschopp, 87 Min., Black-White, Feature Film
Deutsche Demokratische Republik (DDR)
DEFA-Studio für Spielfilme, 1955

Film/Video Format
35 mm
Length in m
2401
English Title
52 Weeks Make A Year
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Literary Source
Brězan, Jurij: "52 Wochen sind ein Jahr", Roman
Film poster for "52 Wochen sind ein Jahr"

(Dir.: Richard Groschopp, 1955) Graphic Design: Hans Baltzer

Short Summary (English)

Krestan Serbin, a 64-year-old Sorbian farm-worker, considers himself non-political. He owns a few acres, a few pigs and a cow, and intends to pass all this on to his daughter Lena. Lena, however, shows only little interest. Krestan’s situation becomes more difficult when he is meant to become integrated into the agricultural production cooperative. He even gets offered a position as Training Supervisor. Although Krestan does not oppose the new policy, he is unwilling to surrender his properties. When the political die-hards who intend to hinder the progressive movement try to win him over, Krestan realizes that it is time to show colours. Since he finally realizes that Lena will not take over the farm, he joins the agricultural production cooperative.

(Quelle: filmportal)

Film still for "52 Wochen sind ein Jahr"

(Dir.: Richard Groschopp, 1955) Photography: Waltraut Pathenheimer

Film still for "52 Wochen sind ein Jahr"

(Dir.: Richard Groschopp, 1955) Photography: Waltraut Pathenheimer

Film Crew

Director
  • Richard Groschopp
Script
  • Jurij Brězan
  • Richard Groschopp
Camera
  • Joachim Hasler
  • Erich Gusko
Film Editing
  • Waltraud von Zehmen-Heinicke
Cast
  • Hans Wehrl (Krestan Serbin)
  • Lotte Loebinger (Serbinowa)
  • Irene Korb (Lena)
  • Kurt Oligmüller (Peter)
  • Erich Franz (Gessner)
  • Fritz Schlegel (Ladusch)
  • Lore Frisch (Sonja)
  • Egon Wander (Herbert)
  • Johannes Arpe (Müller)
  • Dorothea Thiesing (Marta)
  • Aribert Grimmer (Baumann)
  • Hans-Joachim (auch: Hans) Schoelermann (Professor)
  • William (auch: Willi; Willy) Gade (Kubank)
  • Heinz Kammer (Rinke)
  • Georg Niemann (Rietschka)
  • Fred Delmare (Fips)
  • Ilse Bastubbe (Lisa)
  • Fritz Löffler (Schweinemeister)
  • Egon Vogel (Postbote)
  • Otto Saltzmann (Bauer)
  • Else Wolz (Bäuerin)
  • Leonard Pohlan (Junge)
  • Brunhild Haase (Mädchen)
  • Karin Jäppel (Mädchen)
  • Claudia Podehl (Wiga)
  • Peter (auch: Eugen Peter) Herden (Gangster)
  • Augustin Kovacz (Gangster)
Assistant Director
  • Walter Beck
Assistant Camera
  • Otto Hanisch
Production Design
  • Gerhard Helwig
  • Hermann Asmus
Script Editing
  • Ilse Langosch
Music
  • Hans-Hendrik Wehding
Sound
  • Hubert Kübler
Musical Performance
  • Staatliches Ensemble für Sorbische Volkskunst (Gesang und Tanz; Leitung: Jurij Winar)
Costume Design
  • Helga Scherff
Make-Up
  • Gerhard Petri
Production Management
  • Hans-Joachim Schoeppe
Unit Production Management
  • Fritz Delp
  • Lothar Klunter
DEFA Photography
  • Waltraut Pathenheimer

Short Summary (German)

Der 64-jährige sorbische Landarbeiter Krestan Serbin hat Probleme. Eigentlich interessiert er sich nicht für Politik. Er arbeitet auf dem Volksgut und nennt einen kleinen Acker, ein paar Schweine und eine Kuh sein Eigen. All das will er seiner Tochter Lena vererben. Doch nun soll er in die Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft (LPG), er bekommt sogar ein Angebot als Lehrlingsausbilder. Krestan ist der neuen Politik nicht abgeneigt, aber sein Eigentum möchte er nicht hergeben. Die "reaktionären" Kräfte des Dorfes wollen ihn auf ihre Seite ziehen, aber von denen lässt er sich schon gar nicht vereinnahmen. Nach wechselvollen Ereignissen und der Erkenntnis, dass Lena am Hof ohnehin nicht interessiert ist, findet er dann doch den Weg zum Kollektiv.

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992)

Short Summary (Other Languages)

Il 64enne agricoltore sorbo Krestan Serbin non s’interessa affatto di politica: coltiva i terreni popolari, nella speranza di poter lasciare il proprio patrimonio - un piccolo campo, un paio di maiali e una mucca - in eredità alla figlia Lena. Chiamato ad associarsi al Consorzio di produttori agricoli, che gli offrono l’opportunità di formare degli apprendisti, Krestan non si dimostra contrario, ma non vuole cedere la sua proprietà. Le forze "reazionarie" del suo paese, invece, vogliono che stia dalla loro parte, ma da tipi come quelli non si lascia persuadere. Dopo una serie di vicissitudini e, soprattutto, dopo aver compreso che Lena non è interessata al podere, Krestan si unisce al collettivo. (Italienisch)

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