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Berlin - Ecke Schönhauser ...

Director: Gerhard Klein, 82 Min., Black-White, Feature Film
Deutsche Demokratische Republik (DDR)
DEFA-Studio für Spielfilme, 1957

Film/Video Format
35 mm
Length in m
2204
Other Title
Wo wir nicht sind, Freunde
English Title
Berlin-Schönhauser Corner
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Film poster for "Berlin - Ecke Schönhauser"

(Dir.: Gerhard Klein, 1957) Graphic Design: Hans Adolf Baltzer

Short Summary (English)

It’s the late fifties in Berlin. The busy Schönhauser Allee is the meeting point of some young people - Dieter, "Kohle", Karl-Heinz and the girl Angela.

They are sixteen, seventeen years old, these children of the big city, who the adults get upset about because they associate them with noisy "rowdies". But most of the young people have good reasons for meeting on the corner Schönhauser Allee. "Kohle’s" stepfather, an alcoholic, is constantly beating the boy. Angela’s mother brings her boyfriend home and then her daughter is simply in the way. Dieter has fallen in love with Angela.

The world of West Berlin seems to be very enticing. Karl-Heinz wants to flee there. However, Dieter and "Kohle" have a score to settle with him. When an argument ensures, "Kohle" beats Karl-Heinz to the ground and thinks that he has now become a murderer himself. He therefore flees with Dieter to the West. The bitter experiences in a refugee camp make them return to the GDR. On their way home, "Kohle" dies tragically. Dieter returns to his girlfriend Angela and the corner Schönhauser Allee.

 

Source: PROGRESS Film-Verleih

Film still for "Berlin - Ecke Schönhauser..."

(Dir.: Gerhard Klein, 1957) Photography: Siegmar Holstein, Hannes Schneider

Film still for "Berlin - Ecke Schönhauser..."

(Dir.: Gerhard Klein, 1957) Photography: Siegmar Holstein, Hannes Schneider

Film Crew

Director
  • Gerhard Klein
Script
  • Wolfgang Kohlhaase
Camera
  • Wolf Göthe
Film Editing
  • Evelyn Carow
Cast
  • Ekkehard Schall (Dieter)
  • Ilse Pagé (Angela)
  • Harry Engel (Karl-Heinz)
  • Ernst-Georg Schwill (Kohle)
  • Helga Göring (Angelas Mutter)
  • Erika Dunkelmann (Kohles Mutter)
  • Ingeborg Beeske (Mutter von Karl-Heinz)
  • Raimund Schelcher (VP-Kommissar)
  • Maximilian Larsen (Stiefvater von Kohle)
  • Siegfried Weiß (Vater von Karl-Heinz)
  • Manfred Borges (Bruder von Dieter)
  • Hartmut Reck (FDJler)
  • Jürgen Holtz (Geldwechsler)
  • Gerhard Soor (Geldwechsler)
  • Gerhard Rachold (Schläger)
  • Adi Tischmeier (FDJ-Sekretärin)
  • Heinz Schröder (Lagerleiter)
  • Peter Kiwitt (Lagerleiter)
  • Gerd Michael Henneberg (Amerikaner)
  • Horst Friedrich (Korpulenter Mann)
  • Rolf Ripperger (Chef des Funkwagens)
  • Hella Jansen (Sängerin)
  • Brigitte Stroh (Schwester von Kohle)
  • Dorothea Thiesing (Wirtin von Dieter)
  • Albert Zahn (Arbeiter)
  • Anselm Glücksmann (Freund von Angelas Mutter)
  • Barbara Berg (Junge Schwester der Bahnhofsmission)
  • Bahlke (Arzt im Flüchtlingslager)
  • Rudolf Christoph (Kriminalkommissar)
  • Ursula Mundt (Sekretärin)
  • Kurt Getke (Älterer Mann)
  • Brigitte Rauchfleisch (Mädchen von Karl-Heinz)
  • Willi Korrik (Ober)
  • Hilde Sonntag (Älteres Fräulein)
  • Carlo Kluge (Passant)
  • Liesel Eckhardt (Alte Frau)
  • Hans Beck (Zeitungsverkäufer)
  • Rudolf Meurer (LKW-Beifahrer)
  • Walter Lendrich (Baggerführer)
  • Paul Streckfuß (Älterer Arbeitskollege)
  • Rolf Beuckert (Jüngerer Arbeitskollege)
  • Ursula Kessler (Frau im Westberliner Pensionat)
  • Paul Knopf (Hausbewohner)
  • Grete Carlsohn (Hausbewohnerin)
  • Arthur W. Neubert (Hausbewohner)
  • Gertrud von Bastineller (Hausbewohnerin)
Assistant Director
  • Otto Roland
Assistant Camera
  • Manfred Damm
Production Design
  • Oskar Pietsch
Script Editing
  • Gerhard Hartwig
Music
  • Günter Klück
Sound
  • Erich Schmidt
Costume Design
  • Lydia Fiege
Make-Up
  • Bernhard Kalisch
  • Inge Roloff
Props
  • Fritz Stemmer
Production Management
  • Erich Albrecht
Unit Production Management
  • Heinz Walter
  • Horst Dau
DEFA Photography
  • Siegmar Holstein
  • Hannes Schneider

Short Summary (German)

Unter dem U-Bahn-Bogen auf der Schönhauser treffen sie sich täglich, die 16- und 17-Jährigen, denen der Platz im Elternhaus zu eng wird. Mutproben sind an der Tagesordnung, und für eine Westmark wirft man schon mal eine Laterne ein. Der Bauarbeiter Dieter sucht auf der Straße die Freiheit, Kohle flüchtet vor seinem ständig betrunkenen Stiefvater, Karl-Heinz ist schon auf der kriminellen Bahn, und Angela muss zu Hause Platz machen, wenn die Mutter den Freund empfängt. Karl-Heinz versucht, Dieter und Kohle in seine dunklen Geschäfte zu ziehen, und nach einem vermeintlichen Totschlag flüchten die beiden nach Westberlin, wo Kohle im Auffanglager tragisch ums Leben kommt. Dieter entflieht der zweifelhaften "Fürsorge" des Lagers und kehrt nach Hause zurück. Er will für seine Schuld einstehen, um danach ein neues Leben beginnen zu können, und er will zu Angela, die ein Kind von ihm erwartet.

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992)

Short Summary (Other Languages)

Berlino Est, Prenzlauer Berg. In questo vecchio quartiere operaio, sotto il viadotto della ferrovia sopraelevata, si ritrova ogni sera un gruppo di ragazzi che, attorno a una radiolina portatile che trasmette musica occidentale, ballano, si allenano testando la loro forza e la loro abilità a flirtare. Quando una sera viene distrutta una lanterna stradale, interviene la polizia...

(Italienisch: Goethe-Institut Roma)

 

Le arcate sotto i binari della metropolitana sulla Schönhauser Strasse sono il ritrovo dei ragazzi che vogliono sfuggire al proprio ambiente domestico. Le prove di coraggio sono all'ordine del giorno e per guadagnarsi un marco occdentale i ragazzi sono persino disposti a rompere i lampioni. Dieter, un operaio edile, è in cerca di libertà, Kohle fugge dal patrigno ubriacone, Karl-Heinz è già un bulletto, mentre Angela deve sloggiare quando la madre incontra l'amante. Karl-Heinz cerca di coinvolgere Dieter e Kohle nei suoi sporchi affari. Dopo un presunto omicidio i due fuggono a Berlino ovest, dove Kohle muore tragicamente nel campo di raccolta. Dieter, fuggito alla presunta "assistenza" del campo, rientra a casa. Vuole assumersi le sue responsabilità, riniziare una nuova vita e soprattutto raggiungere Angela, che aspetta un figlio da lui. (Italienisch)

 

Des jeunes gens âgés de 16 à 17 ans, qui se sentent à l'étroit dans la maison familiale, se retrouvent quotidiennement sous les arches du U-Bahn de la Schönhauser Allee à Berlin-Est. Des épreuves de courage sont au programme et pour un Mark de l'ouest, on est prêt à casser un lampadaire. Dieter, l'ouvrier en bâtiment, cherche la liberté dans la rue ; Kohle fuit son beau-père constamment saoul ; Karl-Heinz est déjà sur la mauvaise pente et Angela doit quitter la maison lorsque sa mère reçoit son amant. Karl-Heinz essaie d'embarquer Kohle et Dieter dans des affaires louches. Apres un prétendu meurtre, les deux fuient à Berlin-Ouest, où Kohle décède tragiquement dans un centre d'accueil. Dieter fuit la sollicitude douteuse du centre et retourne chez lui. Il veut répondre de ses actes, afin de commencer une nouvelle vie et de retrouver Angela, enceinte de lui. Un portrait de Berlin et de sa jeunesse. (Französisch)

 

A rebeldia juvenil, com ou sem causa, marca o cinema dos anos 1950. Esse filme que mostra um grupo de jovens em conflitos existenciais e com as normas de uma sociedade dividida foi um sucesso de público. No entanto, as autoridades culturais da época reprovaram a imagem negativa da RDA apresantada. O filme de Gerhard Klein se inspira no cinema neorrealista italiano, não sendo filmado em estúdios, mas nas ruas de Berlim. O emprego da linguagem cotidiana, a câmera utilizado de forma documental, o som direto são características raras para as produções da DEFA. É uma busca pelo entendimento de jovens classificados pela colectividade socialista como "atípicos": dançam em lugares públicos músicas ocidentais ouvidas em rádios portáteis, se vestem, usam penteados e gestos pautados pela estética "inimiga". O elenco se compõe de atores populares, como Ekkehard Schall, futuro genro de Brecht, no papel de Diete. (Portugiesisch: atrás do muro havia cinema: filmes da defa, alemanha oriental 1946-1992)

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