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Der verlorene Engel

Director: Ralf Kirsten, 60 Min., Black-White, Feature Film
Deutsche Demokratische Republik (DDR)
DEFA-Studio für Spielfilme, 1966 - 1971

Film/Video Format
35 mm
Length in m
1624
Other Title
Ein Tag im Leben des Bildhauers Ernst Barlach; Künstler
English Title
The Lost Angel
Premiere Date
Release Date (for Cinema)
Literary Source
Fühmann, Franz: "Das schlimme Jahr", Novelle
Film poster for "Der verlorene Engel"

(R: Ralf Kirsten, 1966 - 1971)

Short Summary (English)

August 24, 1937: a day in the life of expressionist sculptor and author Ernst Barlach. Barlach lives in the small

town of Güstrow, keeping to himself and wanting to steer clear of politics. One day he learns that the Nazis

have dragged his famous 1927 sculpture The Hovering Angel - which bears the features of German artist Käthe Kollwitz - out of the Güstrow Cathedral. Barlach begins to reflect on his life of “inner emigration” and on his work, which has been either confiscated or denounced as “degenerate art” by the Nazis. Although he realizes active opposition is needed, he no longer has the strength.

In 1966, this film was banned by East German officials, who considered it “mystical,” with “existentialist interpretations of art and power.” It was released in a shortened version only in 1971.

(Quelle: DEFA Film Library)

 

Film still for "Der verlorene Engel"

(Dir.: Ralf Kirsten, 1966-1971) Photography: Peter Dietrich, Herbert Kroiss

Film still for "Der verlorene Engel"

(Dir.: Ralf Kirsten, 1966 - 1971) Photography: Peter Dietrich, Herbert Kroiss

Film Crew

Director
  • Ralf Kirsten
Script
  • Ralf Kirsten
  • Joachim Nestler (Mitarbeit)
  • Manfred Freitag (Mitarbeit)
Camera
  • Claus Neumann
Film Editing
  • Evelyn Carow
  • Ursula Zweig
Cast
  • Fred Düren (Barlach)
  • Erika Pelikowsky (Frau Barlach)
  • Erik S. Klein (Kutscher)
  • Walter Lendrich (Taxifahrer)
  • Agnes Kraus (Alte Frau)
  • Heidemarie Wenzel (Braut)
  • Frank Schenk (Bräutigam)
  • Carola Schirmer (Junge Frau (Liebespaar))
  • Berko Acker (Junger Mann (Liebespaar))
  • Gerd Alverdes (Pfarrer)
  • Theodor Klubsch (Kantor)
  • Christa Michaelsen (Organistin)
  • Karl Paustian (Hirte)
  • Uwe Leonhardt (Junge von Barlach)
  • Gerd Unger (Trommlerjunge)
  • Gerhard Hubert (SA-Mann)
  • Gerd Jurgons (SA-Mann)
Assistant Director
  • Ree von Dahlen
  • Rainer Simon
Assistant Camera
  • Richard Günther
  • Peter Dietrich
  • Herbert Kroiss
Production Design
  • Hans Poppe
Script Editing
  • Klaus Wischnewski
Music
  • Andre Asriel
Sound
  • Günter Witt
  • Georg Gutschmidt
Costume Design
  • Elli-Charlotte Löffler
Make-Up
  • Günter Hermstein
  • Ulla Funk
Production Management
  • Werner Liebscher
Unit Production Management
  • Hans Bullerjahn
DEFA Photography
  • Peter Dietrich
  • Herbert Kroiss

Short Summary (German)

Ernst Barlach, einer der bedeutendsten Bildhauer dieses Jahrhunderts, lebt gesellschaftlich fast völlig isoliert in seinem Haus bei Güstrow. Der Film gestaltet einen Tag in seinem Leben, den 24. August 1937. Ein Tag der Selbstverständigung und kritischen Selbstanalyse. Anlass ist der Diebstahl seines "Schwebenden Engels" aus dem Dom zu Güstrow in der Nacht zuvor. Barlachs Reflexionen umfassen das zurückliegende Jahr. Sein Werk wurde als "entartete Kunst" deklariert, größtenteils beschlagnahmt und vernichtet, auch seine Ehrenmale für die Opfer des Weltkrieges. Ihn selbst zwang man, "freiwillig" aus der Akademie der Künste auszutreten. "Wissen meine Figuren mehr als ich?", fragt sich Barlach. Er erkennt, dass es nicht ausreichte, sich nicht mit den Nazis zu arrangieren, dass er etwas gegen sie hätte tun müssen. Für ihn ist es zu spät. Die Schmähungen haben seine Gesundheit untergraben, seine Kraft erschöpft.

Der Film wurde bereits 1966 gedreht und in der Folge des 11. Plenums verboten.

(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992)

Short Summary (Other Languages)

Il film sulla vita di Ernst Barlach, uno dei più importanti scultori del XX secolo, ripercorre la giornata del 24 agosto 1937, un giorno dopo che è stato rubato il suo "angelo sospeso" dal Duomo di Güstrow. L'artista conduce un'autoanalisi critica soffermandosi sul 1936, anno in cui le sue opere, considerate "arte degenerata", sono in gran parte state sequestrate e distrutte, proprio come i suoi monumenti alle vittime della I. Guerra Mondiale. Lui stesso, costretto a dimettersi "volontariamente" dall'Accademia delle Arti, riconosce che non basta adeguarsi al nazismo, ma bisogna combatterlo. Per lui ormai è troppo tardi. Le ingiurie subite lo hanno sfinito, minando la sua salute.

Girato nel 1966, il film fu vietato in seguito all'11esima plenaria. (Italienisch)

 

1937, l'Ange suspendu du sculpteur Ernst Barlach a été volé. L'artiste, qui vit reclus dans la résignation depuis que son oeuvre et lui-même ont été qualifiés de dégénérés par les nazis, revient sur ces dernières années, la résistance passive et l'opposition active... Au coeur du film, le rôle de l'artiste dans la lutte contre le totalitarisme. Apres la chape de plomb qui s'est abattue sur la culture suite au 11e plenum du SED (Parti socialiste unifié d'Allemagne), le parallèle entre nazis et communistes est inévitable. La sortie fut reportée jusqu'en 1971. (Französisch: 6e Festival Zoom Arrière (Films interdits), Cinémathèque de Toulouse, 2012)

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