Geliebte Weiße Maus
Director: Gottfried Kolditz, 79 Min., Color, Feature Film
Deutsche Demokratische Republik (DDR)
DEFA-Studio für Spielfilme, 1964
- Film/Video Format
- 35 mm
- Length in m
- 2174
- English Title
- Beloved White Mouse
- Premiere Date
- Release Date (for Cinema)
Short Summary (English)
"White mouse" Fritz controls the traffic on Dresden’s Körner Square. Helene, who crosses the junction on her motor scooter every day, has taken a shine to Fritz a long while ago. Although Fritz yields right-of-way to her remarkably often, the two have not spoken to each other. In order to finally get to know him better, Helene deliberately performs a traffic violation. Her plan is working: She is ordered to take road safety education lessons from Fritz and they get closer. New problems arise in the shape of Mrs. Messmer who must pay a monetary fine. She feels discriminated against by Fritz and complains about him to his supervisor, captain Gabler. Fortunately, Gabler understands Fritz, and soon there is nothing standing in the way of marriage.
(Quelle: filmportal)
Film Crew
- Director
-
- Gottfried Kolditz
- Script
-
- Maurycy Janowski
- Gottfried Kolditz
- Camera
-
- Günter Haubold
- Film Editing
-
- Ursula Zweig
- Cast
-
- Rolf Herricht (Fritz Bachmann)
- Karin Schröder (Helene Bräuer)
- Marianne Wünscher (Frau Messmer)
- Gerd Ehlers (Herr Simmel)
- Jochen Thomas (Hauptmann Gabler)
- Mathilde Danegger (Mutter Hirsch)
- Walter Kainz (Komponist)
- Peter Dommisch (Lörke)
- Carola Braunbock (Nachbarin)
- Evelyn Exner (Junges Mädchen)
- Werner Lierck (Werbeleiter)
- Rudolf Fleck (Kellner)
- Rudolf Donath (Volkspolizist)
- Ingrid Fandrei (Verkäuferin)
- Johannes Maus (Ekel)
- Siegfried Göhler (Kriminalkommissar)
- Walter E. Fuß (Volkspolizist)
- Sabine Thalbach (Dame in VPKA)
- Richard Weimar (Parkwächter)
- Helga Depré (Sängerin)
- Karlheinz Liefers (Student)
- Ingeborg Krabbe (VPKA-Angehörige)
- Käthe Gallowitz (Leiterin des Standesamtes)
- Edeltraud Bleinagel (Sekretärin des VPKA)
- Heinz-Walter Mörke (Kunde im Frisiersalon)
- Herbert Wenzel (Kunde im Frisiersalon)
- Burkhard Brandt (Kunde im Frisiersalon)
- Peter Suffnan (Kunde im Frisiersalon)
- Gert Klisch (Kunde im Frisiersalon)
- Willy Wenghöfer (Kunde im Frisiersalon)
- Hans-Gotthilf Brown (Kunde im Frisiersalon)
- Gert Heidemann (Kunde im Frisiersalon)
- Karlheinz Haarnagell (Kunde im Frisiersalon)
- Hanna Rieger (Kundin im Frisiersalon)
- Annelie Bauer (Kundin im Frisiersalon)
- Christine Fischer (Kundin im Frisiersalon)
- Helga Gapski (Kundin im Frisiersalon)
- Astrid Much (Kundin im Frisiersalon)
- Sylvia Noack (Kundin im Frisiersalon)
- Inge Otto (Kundin im Frisiersalon)
- Johanna Schmidt (Kundin im Frisiersalon)
- Karin Kornatis (Friseusin)
- Liane Dittrich (Friseusin)
- Isabell Franke (Friseusin)
- Ricarda Seidl (Friseusin)
- Sylvia Simdorn (Weihnachtsmann)
- Britta Pelzner ("Venus"-Modell)
- Fritz Bogdon (Polizist)
- Karl-Ernst Sasse (Dirigent (Tanzorchester))
- Conny Odd (Pianist (Tanzorchester))
- Hans J. Krahn (Mitglied des Tanzorchesters)
- Klaus Fröbel (Mitglied des Tanzorchesters)
- Friedrich Kummerow (Mitglied des Tanzorchesters)
- Horst Hecker (Mitglied des Tanzorchesters)
- Gerhard Tietz (Mitglied des Tanzorchesters)
- Jochen Illig (Mitglied des Tanzorchesters)
- Manfred Seeber (Mitglied des Tanzorchesters)
- Hans Schuster (Mitglied des Tanzorchesters)
- Harry Grolack (Mitglied des Tanzorchesters)
- Fred Sass (Mitglied des Tanzorchesters)
- Ulrich Dohnke (Mitglied des Tanzorchesters)
- Ulrich Meinka (Mitglied des Tanzorchesters)
- Assistant Director
-
- Gerda Eggers-Ebert
- Assistant Camera
-
- Jürgen (auch: Hans-Jürgen) Hoeftmann
- Herbert Kroiss
- Production Design
-
- Erich Krüllke
- Werner Pieske
- Script Editing
-
- Christel Gräf
- Music
-
- Conny Odd
- Sound
-
- Peter Foerster
- Günter Lambert (Musiktonmeister)
- Musical Performance
-
- Ballett des Friedrichstadt-Palastes Berlin (Tanz)
- Costume Design
-
- Babette Koplowitz
- Make-Up
-
- Klaus Becker
- Waltraud Becker
- Props
-
- Adolf Kilian
- Production Management
-
- Erich Kühne
- Unit Production Management
-
- Christel Kruse
- Design
-
- Carla Henze (Choreografie)
- Inka Unverzagt (Choreografie)
- Jan Grona (Choreografie)
- DEFA Photography
-
- Herbert Kroiss
Awards
- Cineparade Melbourne (1965): Ehrendiplom
Short Summary (German)
Jeden Morgen fährt Helene mit ihrem Motorroller an der Weißen Maus vorbei, die Fritz heißt und den Verkehr auf der Kreuzung regelt. Er gibt seine Zuneigung zwar durch bevorzugte Grün-Schaltungen zu erkennen, damit die Beziehung der beiden aber in Fahrt kommen kann, muss Helene erst eine Verkehrswidrigkeit begehen - absichtlich. Eine Einladung zur Verkehrserziehung bei Fritz ist die erwünschte Folge. Die Missgunst der Frau Messmer, deren Verkehrssünde dagegen mit einer Strafgebühr geahndet wird, und die sich darob benachteiligt fühlt, bringt die Weiße Maus in Schwierigkeiten. Frau Messmer nämlich zeigt Fritz bei Hauptmann Gabler an. Am Ende aber siegt die freundliche Nachsicht, und die Polizeikapelle begleitet die Hochzeit von Helene und Fritz.
(Quelle: Das zweite Leben der Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992)
Short Summary (Other Languages)
Tutte le mattine, in motorino, Helene incontra il vigile Frank, che dirige il traffico a un incrocio. Il poliziotto le mostra la propria simpatia dandole sempre la precedenza, ma solo in seguito a un'infrazione commessa da Helene, i due s'incontrano per le lezioni di recupero alla scuola guida. La signora Messmer, che per la stessa infrazione, invece, è stata multata, denuncia il vigile al comandante Gabler. Alla fine trionfa il buon senso e la banda dei vigili accompagna Helene e Fritz all'altare. (Italienisch)